Saturday, July 30, 2011

Umrah Pertama ku: Perjalanan Pergi

Sambungan dari Intro.. (klik kalau belum baca)

Pada tanggal 24 Jun 2011, aku bertolak dari KLIA ke Muscat pada pukul 2.05 pm menaiki Oman Air. Disebabkan naik Oman Air, maka kami transit dahulu di Muscat.
Bila pertama kali tengok jadual, "Ehh, dekat rupanya Muscat ngn KL ni.. bertolak pkl 2.05pm, smpai 4.30pm.. 2jam lebih ja..". Aku fikir dalam hati.

Kemudia, masa briefing, org yg incharge tu cakap, "Ok, seperti yang kita dapat lihat dalam jadual, kita akan bertolak pukul 2.15pm sebentar lagi, dan akan sampai 4.30pm.. 4.30pm, waktu Oman ye.. jangan pulak ada yang ingat, eh, dekatnya Malaysia dgn Oman.. 2 jam saja..", katanya bersahaja. Aku gelak ja, dalam hati, "ehh dia dengar ke kata hati aku tadi??" ngahaha. Tp bila dia sebut macam tu, aku rasa..msti sebab dia berpengalaman orang ingat perkara yang sama macam apa yang terlintas di fikiran aku mula2 tadi.. hehe

Waktu Oman dan Malaysia beza 4 jam. Oman lewat 4 jam dari Malaysia. So, bila kata kami sampai pukul 4.30pm, maka waktu sebenar Malaysia adalah 8.30pm.


Kami transit di Muscat sementara menunggu flight ke Jeddah pada pukul 11.30pm. 11.30pm waktu Oman, di Malaysia dah pukul 3.30am.

Cerita di Muscat,
Kami mempunyai masa yang agak lama (lebih kurang 5jam) di Muscat International Airport. Matawang Riyal Oman agak tinggi. Tukarannya lebih kurang RM8 = 1 RO. Ada jemaah yang tukar RM100, dan dapat lebih kurang 14RO gitu je. Memang down la..haha. Aku dan kebanyakan yang lain memang tak tukar la. Sebab bukan lama pun, rugi je kalau tukar pun. Kami dok jalan2 je dalam airport tu. Tapi kalau nak banding dari segi harga, walaupun matawangnya tinggi, tapi bila diconvert ke RM, lebih kurang je harganya dengan harga tempatan.

Aku agak lapar, nak cari makanan. Tapi makanan kat airport tu semua makanan sana. Aku tak selera sangat. Nak masuk coffee house mahal sangat lak..

Kemudian, dalam pukul 11.30pm kami bertolak dari Muscat ke Jeddah, memakan masa selama lebih kurang 2jam. Jadi, kami tiba di Jeddah dalam pukul 1.30am (waktu Malaysia pukul 5.30am). Setibanya kami di Jeddah, kami perlu menunggu bas untuk bertolak ke Madinah.


Subuh masuk dalam pukul 4am lebih. Selepas solat Subuh di Airport Jeddah, kami tunggu dan tunggu dan tunggu hingga bas tiba dalam pukul 7.30am (waktu Malaysia dah pukul berapa??...ya.. 12.30noon. Dah 24 jam kami tak tidur ni.. tidur pun tidur2 ayam ja la..dalam flight and di airport)


Ikuti sambungannya di Jeddah-Madinah.. (klik. klik kat situ kalau nak sambung lagi)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...