Saturday, July 30, 2011

Umrah Pertama ku: Jeddah-Madinah

Sambungan dari:
1. Intro
2. Perjalanan Pergi
(belum baca? silalah klik)


Bas bertolak dari Jeddah ke Madinah pada pukul 6.30am. Perjalanan memakan masa selama lebih kurang 5-6 jam. Jarak Jeddah ke Madinah adalah dalam 400km++. Lebih kurang jarak Pgkln Hulu-KL la. Kalau ke KL, aku bawak paling 'slow and steady', makan 6 jam la jugak. Lebih kurang. Kalau tak 'steady', dalam 4 jam blh sampai dah ;p.

Jalan Jeddah ke Madinah straaight ja. Tiada pembangunan sangat yang dapat dilihat di sebelah kanan dan kiri jalan. Padang pasir saja yang ada. Bangunan pun 4 segi saja. Tiada seni.


Dalam perjalanan, kami singgah sebentar di perhentian tepi jalan (macam RnR la). Tapi keadaannya sangat tak selesa. Bilik airnya kurang bersih. Airnya kecil. Tempatnya seperti tiada yang menjaga atau kurang dijaga. Tapi aku tidak terkejut sebab sebelum aku datang ke sini, aku telah diberi gambaran berkenaan perkara ini oleh orang yang pernah sampai terlebih dahulu. Kata orang, masjid sangat selesa, tapi tempat lain kurang sikit.

Selepas itu, kami meneruskan perjalanan. Dalam pukul 11.30am kami sampai ke hotel kami di Madinah iaitu Movenpick. Hotel ni terletak bersebelahan je dengan Masjid Nabawi. Alhamdulillah. First time tengok kedudukannya, terasa excited sangat.



Setibanya kami di hotel, kami bersiap-siap untuk solat Zohor. Zohor masuk dalam pukul 12.24noon. So, sempat la mandi-mandi dan tukar baju. Dah hampir 30jam tak mandi (dan tak tidur juga).


Ikuti sambungannya di tajuk Masjid Nabawi. (klik situ)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...