Sunday, July 24, 2011

~R.I.N.D.U~




Semalam pergi Giant..
Ada kedai2 kelilingnya..

Satu kedai tu jual buku dan cd Al-Quran..
cd Al-Quran dipasang di dalam kedai tu..
Suara yang ku kenali..
Bila lalu kedai tu, tiba2 air mata aku bergenang..
Aku terkenang Makkah..
Aku rindu..

Jalan lagi, ada kedai yang menjual barangan Haji dan Umrah..
Aku masuk kedai tu..
Tengok barang2 yang dipamerkan di kedai tu, hatiku tersentuh lagi..
Aku terkenang Makkah..
Aku rindu..

Kemudian, nampak kedai buku..
Aku masuk untuk mencari buku 'Travelog Haji' (ada jemaah yang sarankan baca buku ni hari tu) dan 'Rinduku Pada Baitullah'.
Bila pergi bahagian buku agama, ada satu rak dipenuhi buku2 haji dan umrah, keistimewaan 3 kota suci (Makkah, Madinah, dan Baitul Maqdis)..
Dalam mencari tajuk2 buku yang aku nak, aku belek satu persatu buku yang ada..
Air mata bergenang lagi..
Aku terkenang Makkah..
Aku rindu..




***********

Tadi, terbaca nukilan Dr.MAZA di sini.
Air mata terus mengalir..
Anda tahu mengapa...


p/s: Teringat perbualan dengan seorang staff Tabung Haji yang sering bawa jemaah Haji/Umrah sewaktu aku dah tiba di tanah air..

Ustaz: Macamana pergi sana? Ok?

Aku: Alhamdulillah..seronok sgt Ustaz.. nak kena kumpul duit lagi.. nak pegi lagi ni
Ustaz.. Erm, Ustaz seronok dak? Ye la, saya ni baru pertama kali pergi.. memang la perasaan sgt excited la.. Mungkin Ustaz yang dah selalu sangat pergi, dah rasa macam biasa dah..

Ustaz: Haihh..mana pulak.. Setiap kali nak pergi setiap kali tu rasa excited.. Mana mungkin saya tak seronok, sanalah tempat paling seronok dalam dunia ni.. Pergi banyak kali pun tak hilang rasa seronok tu..

Aku: Subhanallah.. seronoknya Ustaz, banyak peluang ke sana..=)


3 comments:

Nurul Ashikin said...

aritu nak tanye iman, perasaan rindu macam mane, sebab mcam kesian tengok kak olin dok nangis xhenti bila balik umrah dulu...tp akak ingat mungkin setiap orang lain pengalaman...tp hakikatnye, kebanyakan yg pergi tetap rindu nak kembali ke sane ^_^

akak xpenah bace buku Travelog Haji tu, tp ade orang yg baik hati dah cerite semue ^_^ ade sekali jumpe penulis buku tu waktu conference, boleh 'rase' bende yg dia bawak... bile dia bg nasihat buat akak nangis non stop...such a prof yg sangat mudah untuk disayangi ^_^

~ I M A N ~ said...

k.shikin, perasaan rindu itu tak dapat digambarkan..
yang pasti, setiap kali terbaca tentang Makkah dan Madinah, setiap kali tgk gambar, mahupun setiap kali tgk azan di tv yg ada gambar di sana.. hati pasti tersentuh.

Seperti kata seorang penulis tu, cinta pada Makkah adalah cinta tanpa dipaksa.. iman pun tak dapat bayangkan bila setiap orang yg pergi msti cakap rindu pada Makkah, tp skarang rasa sendiri..

Tu sebab selalu view Live TV Masjidil Haram tu..tak hilang juga rasa rindu, tp mbuatkan hati tekad nak sgt2 ke sana lagi..

Before pergi umrah, dok berangan nak melancong tmpt lain pulak lps pergi umrah (sbb konon dh lepas la keinginan utk ke Makkah tu, blh kmpl duit ke tmpt lain lak), tp lepas pergi, dah hilang pulak perasaan nk ke tmpt lain.. rasa rugi pulak kalau ada duit tp tak ke sana lagi..

k.shikin kena sampai dulu, then u'll know how we feel..niat mesti ada, semoga dipermudahkan Allah.. =)

Xiet_Enigma said...

Iman, tulis la lagi banyak2 pasal pengalaman hang. Moga memberi manfaat kepada yang membaca, moga sama2 dapat belajar even tak berkesempatan nak pegi... insyaAllah perkongsian tu memberi pahala. Amin...

Woit... maybe.... kita tak jumpa dah pasni sampai la next year... harap dapat la jumpa hang time raya. even rasa mcm tak sempat jek nk jumpa....

p/s: woit, hang tak rindu cheq kew? hehe... nak jugak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...