Tuesday, October 12, 2010

Penangan Video2 Pharmacist Career =)

Hehe..

Kan smalam aku post vid2 tu kan..
Actually time tgk vid tu, hati aku sgt tertarik ngan aktiviti klinikal dorang..
Dan selepas itu, semangat berkobar2 nak masuk klinikal..
Skarang ni, aku kt stor.. keje kt stor sgt byk okay..yet i'm okay with it (not to say, i love it).

Nanti kalau rajin aku nak tulis psl JD di stor perubatan.
Banyak sgt workload..pastu kita kene bersedia 24H(exaggerate) sbb bebile saje pengarah akan pgl meeting, utk kaji pbelanjaan semasa. So kite sentiasa kene ready ngan report pembelian, baki terkini dan penggunaan semasa.
Dan, kite kene sentiasa bersedia jugak utk diminta sediakan report ni..report tu.. pada bila2 masa yg dorang suke.. (kite yg tak suke!!)

Okla.
Itu tak yah cite skarang..
Orang nak cite yg ni ha..

Kan tgk vid tu..
Pastu semangat meninggi lak utk cube klinikal..
Klinikal ni mencabar sket..
Ko kene tau byk psl ubat n pkembangan terkini..
Ko tau kan, guideline keep on changing based on current study and new findings..
SO if u're in Clinical, u must be alert of all the new info.

Pastu..
Pagi td, pegi kt bos utk bg report.

Aku: Che Sue..nanti kan, kalau che sue nk re-shuffle, letak sy kt klinikal ek??
Che Sue: Biar betul kamu ni..dulu che sue nak letak, kamu kate tak sedia.. kalau nak, baik sangat.. Chee hau letih sgt..smpai nk keluar dr klinikal dh tu.. Kamu nak? ni prp br nak masuk ni..msti che sue kene buat re-shuffle jgk sedikit sebanyak..
Aku: Eh!!! Che sue...taknak la skarang..bg la sy settlekan urusan store dulu.. bg la sy terer kt store dulu.. nak tukar tu, i mean lps 2 thn la..kan che sue kate akn re-shuffle after 2 years.. time tu la sy nak masuk clinical..
Che Sue: Okay..takde mslh.. kalau che sue nak letak kamu kt klinikal pun, msti pengarah tak nak lepas kamu punye.. die msti nak suruh kamu stay store..
Aku: Ala..sy pun tak nak lagi skarang.. biar la sy bg store mantap dulu before nak tinggal pun..hehe. Org cakap after 2 tahun nnti nu.. sj je btau awal2..

Hehe..
Sangat bersemangat skali.
Siap book tu..
Semua org taknak pg klinikal..
Actually, mmg la klinikal mcabar..tp ko byk blajar la kt situ..
Best2.

Tp kan..
Lps jmpe bos..
Br aku pikir panjang lagi (biase la..td tu tindakan terburu nafsu..tak pikir pnjg pun..hehe)
Dan aku teringat tugas2 clinical pharmacist kt hosp baling (selain ward round), iaitu:
- mereka jg bertindak sbg DIS (drug info services), di mana kalau sesiapa je ada soalan, tanye je kt dorang..dorang btanggungjawab utk find out jwpn.. (emm..ok la jugak..)
- mereka btanggungjawab utk keluarkan Buletin Pharmacy every month..(huhu, aku sgt tak suke ye tugas ni..)
- mereka juga perlu buat bed-dispensing, di mana semua pts yg nak discharge tak perlu amik ubat kt kaunter..mereka hanya perlu tunggu di ward, and these clinical pharmacists akn pergi pd sorang2 utk dispense, smbil bg kaunseling..hebat kan?? (ok, ini aku suke la jgk. tp actually aku tak gemar kaunseling sgt..susah la kalau dpt pts yg susah nk faham..emm..)
- mereka juga perlu analyze result TDM..hmm..ini aku sgt la tak terer sbb aku x pernah exposed ngn mende ni. Tp its not a big deal..sbb mende ni ade jadual die..cume aku tak bace la sbb aku tak perlu uruskan..hehe.. so, nak katenye..mende ni blh je jadik terer kalau dipraktis.. ok, ini aku berminat..=))

Hm..dgn memikirkan tugasan2 lain sbg Clinical pharmacist..aku jd goyah balik.."huh, tugas lain semua tak best je..aku hanye berminat ngn ward round rupenye..."

Lalu, aku terpikir lak..
Cane ek..aku taknak wat semua keje2 dorang tu..(meaning, aku taknak la amik semua JD dorang...aku cume nak wat ward round je..)

Dan datang lak idea ni..

Haaa...mgkn aku blh buat part time ward round..

Ward round ni, di mana kau ikut doktot utk tgk pts..if doktot nk tanye psl dose ke..dose adjustment ke, approp. choice of drugs ke..doktot akn refer kat kau la.. dan, kau bsama2 doktot blh discuss on plan utk manage pts.. bukankah best keje itu?? tp cabarannye, ko msti kene tau la..kalau asik nk belek buku je..tak best la.. (hmm..mcm aku akn jd gini je di awal penglibatan nnti..??hehe)

Ok..tu je nak share..

Bye. =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...