Monday, April 4, 2011

Productivity


P = Productivity
O = Output
I = Input

Aku belajar konsep ni time pergi satu kursus yang lepas.

Simple je.
(As usual, theory..memang la simple. Tp implementation tu yang selalu problem tu.)

Ini antara konsep yang digunakan oleh Human Resource Department untuk menguruskan syarikat masing2 dan memastikan prestasi syarikat berada di tahap yang meningkat, atau kalau tiada peningkatan pun, mungkin bagi memastikan tidak mengalami kerugian.

Okay, mari berpraktikal secara theory (huh??? ape2 je lah kak limahhh)

********************************************

Situasi A: Kalau pendapatan syarikat (output) korang berkurangan, apa korang nak buat??(Ini adalah situasi di mana output adalah pendapatan)
-
-
-

TEETTTTTTT..masa dah tamat.

Skema jawapan (a.k.a jawapan aku):
Kurangkanlah pekerja (input). Atau kurangkan penggunaan input2 lain (eg: elektrik, air, paper, atau mudah cerita..kurangkan pembaziran). Atau sekiranya ada byk kedai, kurangkan. Tutup mana kedai yg nampak tak memberikan hasil yang sepatutnya. Dari situ blh kurangkan pengeluaran wang pada perkara yg tidak mdatangkan keuntungan.

Cut off bonus. Jangan bagi bonus kat depa (huhu...kejam!). Kalau dulu hantar kursus di hotel2, sekarang hantar saja mereka berkursus di dewan kolej2 tertentu tanpa perlu bermalam (pergi-balik setiap hari okay. tak kira jauh mana rumah pekerja anda). Bagi depa makan MENU SIHAT. So boleh cut bajet di situ. Begitulah kekejaman yg perlu anda lakukan.

Oleh itu, anda boleh maintain tahap productivity supaya ianya tidak jatuh dan mempengaruhi prestasi syarikat anda.

So theory bukan?? hehe. (ok, perenggan kedua tu dh dipraktikkan..huhu)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok. Mari cuba yang kedua pulak.

Situasi B: Kalau korang punya dana (input) sedikit. Apa perlu korang buat adik2 kakak2 abang2 sekalian??
(Ini adalah situasi di mana dana sebagai input. Sbb output anda adalah Jamuan (sbg contoh))
-
-
-
TEETTTT... dah. tak boleh tiru yg atas la. situasi berlainan.

Skema jawapan:
Kurangkanlah output.
Walaupun kadangkala kita ingat output yang banyak itu, menunjukkan lebih produktif, tetapi ia tidak semestinya benar. Perlu pada tempatnya. Kalau tinggi output tapi tak berkualiti, apa maknanya semua itu?? apa maknanya??? (buat2 emo)

*********************************************


Ok. sekian.

Ada sesiapa blurr dalam kisah ini??

Hm, mari aku explain dgn lebih lanjut dan jelas.

Al kisahnya begini.

Tadi kami meeting bulanan. Ada satu isu dibangkitkan.

  • Isu: Duit dana yang dikumpul setiap bulan nampaknya tidak cukup bagi menampung bermacam2 jamuan yang kita adakan setiap tahun. Oleh itu, dicadangkan supaya kutipan asing di buat sekiranya nak buat jamuan2 seperti jamuan birthday, beli hadiah birthday, jamuan perpisahan, jamuan raya, jamuan raikan student, etc.

(see??? banyak tak jamuan kami?? tu tak termasuk jamuan bulanan lagi tu..tp itu excepted sbb tak guna duit dana. Itu unit masing2 pakat2 kutip sesama mereka)

  • Masalah: Bila cakap pasal kutip duit, tahu2 sajalah... siapa suka? Masing2 berat untuk menyokong cadangan tu. Macam2 idea keluar untuk memastikan jamuan2 tu dapat diadakan juga. Tapi yang aku nampak, tak penting pun jamuan2 tu utk nak diadakan. I mean, bukan lah priority. Kan dah ada jamuan bulanan? Tp kami kt farmasi ni mmg kuat makan. Tu sbb susah nak terima kenyataan 'kurang jamuan' tu.

Untuk kumpul duit orang berat. Untuk guna duit dana, duit tak cukup. Tapi masih taknak mengalah, nak jugak jamuan2 tu.

Last2 kawan aku bersuara. Dia keluarkan konsep ni.

Input kurang, so output pun mesti la dikurangkan. Duit kurang, jamuan perlu dikurangkan. Tidak bermakna tak sambut besday, tak sambut jamuan raya, tak buat semua2 seperti di atas. Tp why not kita join venture ngan unit yg buat jamuan pd bulan2 tertentu tu? (harap maklum: idea join venture ni org lain yg keluarkan dulu tp dia mcm tak konfiden dan org lain tak dengar. so kwn aku amik idea tu dan perkukuhkan dgn hujah2 productivity ni.)

Pastu dorang setuju. (logik kot)

Bos (yg nmpaknya tak berpuas hati) berkata, "ok kalau mcm tu nayala sapa punya turn yg nak join venture tu. Kena buat grand2."

"We dont have to make it grand. buat mcm biasa la.. cuma kalau perlu nak tambah beli kek ka... apa ka, baru guna duit dana. Sikit2 je, tak perlu banyak. Kalau dulu makanan semua kita guna duit dana, jadi kat sini kita dah cut off bajet dari segi tu. Banyak tu blh jimat." katanya (semua dialog dalam bhs malaysia. sbb dia tu tak reti speaking ;p)

Pastu semua orang bersetuju. Dan bos terpaksa bersetuju. hehe.

Ok. Itu lah yang nak disampaikan dalam Situasi B di atas.
Sekarang ada paham??


p/s: Main bantai je mengaitkan konsep ni dengan isu di atas. Tapi macam logik je.. hermmm =)

2 comments:

aYa said...

iman!! x da entry pon..kosong..

~ I M A N ~ said...

hehe..silap ter'post' before tulis apa2..

tu dah ada. baca. baca.
=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...