Thursday, September 23, 2010

Drive Kereta Laju-laju Itu TIDAK COOL Okayy!!


Chieyy…chieyy…
Ingat hebat sgt la tu..bawa kete laju-laju..

Loh..ko terase la plak..
Bukan kate kt ko la..
Ni..cakap PASAL AKU LA NI…

Ko bukan tak tau, aku kan ratu pecut kt Pengkalan Hulu ni..
Nak2 lagi kt Kg Selarong..
Sape tak kenal kete Getz Ijo.. brapa kali mama cakap, “Ramai org ckp Ida bw keta laju la..kt kg, bw la slow2..bahaya takut bdk2 main kt jalan”.. Lalu aku jawab, “Lohh, mane ada laju..dh depa tgk waktu pagi, mmg la..tgk la keluar keje pukul brapa..”

Opss..tp ayat kt atas ni tak betul sgt.. ada unsur exaggerate di situ..terutama yg kata sape tak kenal kete Getz Ijo.. gile ko! Prasan glamer u!

Tp yg pasti gitu la yg mama slalu cakap..aku bawak kete laju.
Pastu terkini, my cousin Julie post kt wall fb cakap, aku bw kete laju sgt, smpai tunang die tak sempat nak kejar.. LESAP!! Tak percaya tgk ni:



Dan byk lagi komen2 org cakap aku bw kete laju..

Ko rase, aku bangge ek dgn terperasannye mereka bahawa aku ‘ jaguar’ memandu? Ko ingat aku rase hebat ek??

TAK COOL LANGSUNG!!!

Kalau org bw laju, potong aku..aku slalu marah mengomel2 sorang diri..

”Hish..nak p mana la..kelam kabut!”
“Kurang asam kau!”
“Woiii..relaks laaaa..kalut apa..”
”Haa…haa.. nak sgt potong..hambek la ke kau!! (smbil bg signal kiri tnda mengalah”
”Aiiiisshhhhhhhh!!!!! Kalau la x sempat nak break tu..tak tau la..”

Itu reaksi aku bile org kelam kabut nak bw laju2.. mereka Nampak KELAM KABUT OKAY!! Dan sekali lagi aku ulang, TAK COOL LANGSUNGGG!

Tak dinafikan, ada org merasakan amat handal skali bila dia bw kete laju.. dgn bangga tayang kt org brapa laju die punye speed.. mgkn dlm bentuk percakapan atau tayang dlm fb/mane2 la ruang utk ditayang..

Tp bg aku, aku tak suka sebnarnye..bw kete laju2 ni..
Selain mbahayakan diri dan psekitaran, anda juga kelihatan tidak manis skali.. Ko bayangkan, time kona tu, badan msti smpai senget2.. dgn baju kurung p keje..ko ingat comel ke?? Huhu..tp nk wat cane..takbleh nak control wat badan poise lg dah.. tpaksa menyendeng ikut arus konaan.. tak comel ye..tak!

Lagi satu, ko kelihatan kelam kabut. Tp, aku memang bw laju sbb aku mengejar masa. Bukan sengaja tunjuk terer bw.. Ko bayanglah..tiap pagi nk p keje, ko keluar pkl 7.45pg.. jarak rmh ko ke hosp dlm 15min.. ko mmg ada cukup2 masa utk speed ke tmpat keje utk punch tepat pukul 8.00 pg.. Kalau ada gangguan sket kt jalan raya, maka ko akan gagal menjadi pekerja cemerlang yg menepati masa (ko memang poyo bila bajet cemerlang sbb dtg keje tepat 8.00pg! org dtg lg awal la!!)

Tapi, di atas adalah bibit2 permulaan yg akhirnya mbuatkan ianya mjadi habit utk tekan minyak dgn daya yg sedikit kuat.. memang asalnye sbb aku slalu keluar rmh lewat utk pg keje.. pastu, bile dh tiap ari gitu..die jadi habit lak bw laju ni..

Aku tak blh tgk kete dpn aku bw dgn gaya makan angin, nk tgk pemandangan kiri dan kanan.. jd hangat hati kau, lantas sentiasa akn bg signal kanan sbb aku tak betah berada di belakang dorang.. iye la.. itu kg aku, atau jln tu dh familiar sgt dgn aku..so aku dh x larat menikmati pmandangan… aku ingin tiba ke destinasi dgn cepat! Berada dlm kereta adalah tidak best!

Maka, jadilah aku sebagai seorang yg dikenali sbg Minah Rempit.. Aku tak suka gelaran ini.. sbb bawa laju, bukanlah sesuatu yg kuidamkan.. bile org kata aku rempit, aku rasa tak cool.. tp org ingat kite mmg suke bawak laju dan tak fikir factor keselamatan.. itu amat sama sekali tidak tepat!

Meh aku cite satu pujian yg aku dapat dari abah..

Abah pun slalu pesan ke aku, jgn bw laju2.. even bile abah naik bsama aku, pantang ada kereta nak masuk je, msti die yg bergaya tekan break n kelam kabut btau aku, takut aku tak nmpak kereta tu.. tp aku nmpak je.. aku dah bajet, tak kene..thats why aku x glabah..
Pastu..dlm pada abah dok pesan tu.. abah kata.. “eh, tp ida bw kereta cermat la.. ida peka dan cepat bertindak..” (hinssssssssssss….hidung aku keras sbb ianya mengembang dgn mekar skali)..

Tapi, aku senyum ja.. aku tak suka org puji aku drive..or org marah cara aku drive.. sbb, aku cuba drive dgn cara yg terbaik dan mementingkan factor keselamatan.. so, bila org puji, aku jd malu.. tp x riak sbb aku risau jd ape2 kalau riak..aku cool ja kalau org puji aku bw selamat. Pastu, bile org marah plak..aku jd malas nk komen..dgr je la nasihat org..tp aku mmg fikir pun psl keselamatan.. bkn men bw sembrono je..

Penutup kata, marilah kita mjadi drebar yg berhemah tinggi, pentingkan keselamatan diri dan persekitaran tatkala memandu.. jangan lupa baca doa setiap kali memulakan perjalanan, tak kira pjalanan dekat atau jauh..insyaAllah, semoga Allah sentiasa melindungi kita sepanjang perjalanan.

Kalau korang belum hafal, nah amik ni.. start hafal dari sekarang!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...