Sunday, March 27, 2011

Pernah tak angkat tangan ketika doa khutbah kedua?

Mari kita bicara ilmiah sikit.

Ini soal khutbah solat jumaat. Pada khutbah kedua kan ada doa...
Pernah tak korang angkat tangan menadah?


Ok. Teeeetttt. Masa dah tamat. Tak perlu jawab pun sebenarnya..tak mau dengar pun..hehe

Point yang nak disampaikan adalah, yang sunnahnya adalah tidak mengangkat tangan. Untuk penerangan lanjut, dengar ni:



Ok. Sekian saja. Terima kasih.

Pengakuan jujur: Ooo..aku pun br tau.





p/s: Kan dalam vid ni ust ada tanya jemaah samaada igt tak lagi kuliah yang dia pernah sampaikan suatu ketika dulu??

Tetibe teringat time aku kt kelas time universiti dulu.
Lecturer tanya soalan (nama lecturer adalah Drs. Riyanto Tegoh Widodo). Dia memang pernah sentuh pasal tu, tapi bukan topik utama. Tapi ramai yang tak ingat dia pernah ajar. Aku ingat dia pernah sebut pasal tu tp aku tak ingat jawapan jugak..hehe.

Bila semua tak jawab, maka dia point orang la.

Kena kat kawan aku, kawan aku tercengang (takut), then jawab "Sorry, dont know".

Lecturer tu sengih sinis.

Aku punya tempat kat depan. Aku mmg tak ingat jawapan, tp dok buat pejam2 mata dok recall la konon2nya (yes, i actually was).. sbb aku mmg ingat dia pernah sebut.. sekali buka mata, mataku bertentang dengan mata lecturer. Dan dia tunjuk aku. Errrkkkss.

Aku gabra gak, then jawab, "Sorry, I cant remember" dengan muka frust.

Lecturer tak tanya orang lain dah. Dia pause kejap. Then cakap pada kelas..

"Jawapan ini lebih menyejukkan hati saya. Bila u cakap u tak tahu, ia seolah2 saya tak pernah ajar. Atau u tak dengar apa yang saya ajar.

Bila cakap 'tak ingat', maknanya u dengar apa yang diajar, cuma tak ingat. So saya tak rasa marah sangat berbanding jika kamu cakap 'tak tahu'.... bla bla bla".

Tak pepasal kelas kena 'kuliah' tak rasmi. Tambahan pulak, lecturer ni memang sensitif.

Nasib baik juga aku bg jawapan macam tu..walaupun tidak dirancang.. kalau aku jadi kawan sorang lagi tu, gila sebulan kot segan nak jumpa lecturer.. rasa bersalah!
(tp kawan tu takde perasaan pun bila lecturer tu ceramah..huhu)

Moral of the story, how we respond to people is very important.

Bak kata pepatah, 'terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya.'
huhu.

Ok. Bye.

2 comments:

Xiet_Enigma said...

citer ni pn cheq dh pnah dengar.... Dr.Riyanto...pun femes gak kat bilik kite dulu kan...(kantoi kite suke ngumpat lecturer.hahha)

~ I M A N ~ said...

daya ingatan hg mmg dasyat.
tak sangka masih ingat.
ni mesti time kita dok ngn kak wany kan??
hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...