Tuesday, December 14, 2010

Nak makan ape niii????

Tadi tercarik2 idea nak masak ape utk dinner.. bohsan tu, tiap kali aku masak, yg aku tau.. Sambal tumis, masak kicap, goreng.. Gila tekak pun nak buat demonstrasi ni kalau tiap kali makan itu je..

Oh..tapi aku tak la rajin masak sangat.. slalu mama yg masak.. tu sbb bile nak masak, rase cam.."aiisshhh...nak masak ape niiii???". Kalau tanye dorang nk makan ape, pasti di jawab, "masak je ape2..kami makan je.." . Aduss..jawapan ni yg aku plg tak besh nak dengar.. Dorang rasa itu memudahkan aku membuat pilihan, padahal itu la jawapan yang paling menyukarkan sbb aku tak tau nak masak ape lagi selian yg dinyatakan di atas.. aku pun bosan nak makan mskn tu lagi..huhu.

So, ptg td aku buka ini website.

Aku suke tau lawat kt situ utk cari resepi.. Dan aku sgt tak suke tgk resepi dalam buku.. Tak semua yg jujur.. Dorang bkn bg resepi yg betul sgt pun.. Selalu je bg bahan2 basic je.. Padahal nmpak hasil die cam lebih menarik je dr bahan2 yg disenaraikan. Tak shuke la gitu! Baik cari internet, dan bkn yg commercial punye website..

Kat MyResipi ni, macam2 juadah ade.. pilih je, nak cari kek, desert, kuih, lauk, ayam, daging, udang, etc..dan yg best nye sbb dorang letak gmbr hasilnya skali. Bkn sekadar tu, kalau ade org yg mencuba resipi tersebut, org yg mencuba pun akan share skali hasil dorang.. skali ngn gmbr.. kadang2 kalau dorang alter resepi, dorang akn btau jugak apa yg ditambah, apa yg dikurangkan..utk share dgn pembaca..pastu, 'owner resipi' akan turut comment kt hasil2 cubaan org lain..menarik kan? dari situ la kite belajar skill2 memasak (ceyyy..cakap bagaii..macam dah byk skill sgt dh la tu hasil mengusha kt website ni...hehe. Tak lah, jarang jgk buka. tp kalau nak cari resepi, aku prefer sini =) )

So, utk memilih resepi yg menarik, aku akan lihat pd kriteria2 ini:
1. Hasil owner resipi msti nmpk menarik di pandangan mataku.
2. Ada beberapa cubaan telah dilakukan oleh beberapa pembaca.
3. Hasil cubaan yg dibuat juga menarik di pandangan mataku (wpun tak jadi seropa sebijik mcm yg owner buat).
4. Kalau takde org lain mencuba pun, asalkan resipi dia aku nampak menarik, bahan mudah dicari, tak renyah sgt cara penyediaan, dan ada harapan utk ianya menjadi seperti yg digambarkan, maka resipi itu akan masuk dlm list aku.

Ok, back to the point.

Setelah mencari2 berdasarkan kriteria di atas, maka aku membuat 2 pilihan resepi:

1) Sotong Bakar Bersambal

(pedas ye..)

2) Udang Supreme

(Ini pun pedas juga...hehe. Sian perut..)


Disebabkan kedua2 lauk adalah pedas, maka kita memerlukan pencuci mulut yg menyejukkan bg menurunkan semula suhu dalam badan (teori tak hengat punye..bantai je ni..hehe).


Ussshhh...beshnye dapat makan acekelimmm!!!

=)

4 comments:

Salamiah Endut said...

wuih!!! febret website aii jugak tuuu.. hahaha.. seswai untuk orang taterer masak (macham saya) tapi rajin nak belajaq (macham saya jugak!) hahaha..

kak.. sangat yummeyh nampaknya masakan akak tu haaa.. *salivating*

Xiet_Enigma said...

Woit, rindu la masakan kicap hang! masak kacang buncis kicap, telur kicap, semua kicap! Hehehe....

Tapi OK gak la rase dia.... belasah aje...kalau laki hang komplen besok hang asyik masak kicap je, hang tunjuk kat dia, dalam dunia ni ada berbagai2 jenis kicap. bukan satu jenis ja. Herm... OK pa.

~ I M A N ~ said...

haha..

sbb hg suka la aku dok masak hat tu ja tu..

eh, kan hg suka sambal tumis aku???
ngahaha..
(satu2nya pujian..ingat sampai bila2.)

Xiet_Enigma said...

Sambal tumis bawang banyak and udang tu! Yeah. ntah hg tau masak lagi hat tu ntah ida. Hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...