Saturday, February 19, 2011

Kadangkala, dia memang tegas..

Tadi pergi Jusco@Perda dengan mama.

Jalan...jalan... lalu perut pun meronta untuk disuapkan barang sebutir dua nasi.

Aku nak makan Nandos, mama gak mau sih... mama nak nasi juga.. (kan dah cakap perut meronta minta nasik, haissshh!!)

Lalu, terpandang oleh kami satu kedai ini. Kebetulan pula, ianya baru disebut oleh Kak Mia beberapa hari lepas. Maka, kami pun berkeinginan juga untuk mencoba (aku je la, sbb mama x bc post kak mia..he). Tambahan pula, ianya menepati citarasa mama yang menginginkan nasi, berbanding Ayam Nandos yang hebat itu.


Bila masuk, kami order nasi, ayam penyet, dendeng belado, dan sup rawan. Penyejuk anak tekak pula, aku order pearl milk tea, manakala mama order air paling mahal di dunia.. mmg feveret mama la air ni.. AIR SEJUK! (takdak kat rumah tau air ni..kat kedai makan je blh jumpa.)

Pastu, apa yang tiba pada kami adalah seperti di bawah:

Pearl Milk Tea
Sorry la, terpaksa letak gambar air bersama model dia skali.
Package, nak buat macamana..


Sup Rawan


Ayam Penyet


Dendeng Belado

Aku sepertinya pelik melihat rupa Dendeng Belado ni.. setahu aku, Dendeng ni rupanya begini.

Rupa Dendeng Belado yang biasanya aku makan.
(Gambar ehsan dari internet)



Tapi apasal yang aku dapat ni berupa lain??? Siap celup tepung segala... apa kejadahnya semua ini????


Maka, aku panggil waiter tersebut.

Aku: Jap.
Waiter: Ye.
Aku: Ni apa ek? Rasanya sy minta Dendeng Belado.. ni bukan kot.
Waiter: (ragu-ragu)..Erm, yyyee. Ni Dendeng Belado (dgn nada yg sgt tak meyakinkan aku, kemudian dia sambung..) Erm, jap na. Saya tanya depa.
Aku: Ok.

Tapi, waiter tu tak datang balik ke kami. Aku panggil orang lain lak.

Aku: Jap dik. Ini bukan Dendeng Belado ni.. Dendeng Belado mana ada celup tepung. Cuba tgk gambar tu..mana ada kan?? (sambil tunjuk gambar pd dinding kedai..iklan x hengat ye kau..buatnye salah!) (nada i baik okay, bkn nada gado punya..).
Waiter: A ah..sorry, depa tersilap pg celup tepung.
Aku: (What??? silap??? and then ko tak btau pun silap. Marah ni..marah. Tapi ayat aku berbunyi mcm ni..) Lah..silap? Alaa, saya nak Dendeng Belado yg macam tu..
Waiter: Oh..pastu, tak mau yg ni?
Aku: Takmau (geleng-geleng). ----> Padahal, yang benarnya aku blh je makan. Tp aku nak ajar sket. Mana blh buat silap, then senyap2. Tak bertanggungjawab kot.
Waiter: Ok. Takpa, saya tukar.

Dok lama jap, baru datang daging tanpa celupan tepung.


Tapi aku masih tak puas hati.. perhatikan gambar Dendeng Belado yg sebenar di atas.. Dia sepatutnya dihiris nipis, dan diketuk2 sket br goreng/ bakar.. Tapi yg ni, seketul 'baqq' dia letak.. Haihhhh..

Tapi aku makan je la.. at least lbh baik kot dr td yg bercelop tepung tu.. huhu.

Lepas makan, aku pgl waiter.

Aku: Blh tanya sket? Sapa tukang masak ek?
Waiter: Errmm...orang jawa. (tp aku still tak konfiden dgn jawapan dia)
Aku: Orang jawa ke? Ermm..takde, ni.. blh saya bg cadangan tak? Macam ni.. Sbb sy ni suka masakan Jawa. Selalu juga makan kt kedai macam ni kt tempat lain. Tapi, rasanya Dendeng Belado dia bkn mcm ni.. Dia kena potong nipis2, then ketuk2 sket..br goreng. (Dengan belagak hebatnya aku menyatakan pendapat).
Tapi yg ni sedap dah.. yg td tu ye la silap kan.. tp yg adik bg kemudian ni mmg sedap, cuma kalau buat mcm tu mmg lg sedap tau. Cuba tgk gambar tu..kan dia nipis je kan??
Waiter: (Sengih kerang). Hee.. Dulu tukang masak lain.. tp dia dah tukar pg KL.. skarang tukang masak lain pulak.
Aku: Haa... dulu mesti Dendeng Belado macam dlm gmbr kan?
Waiter: (masih sengih kerang) Hm...yaa...
Aku: Okla. Saya cuma bg cadangan ja.. sbb tmpt lain buat mcm tu sedap tau..he
Waiter: Ok. terima kasih.

Note: Ni contoh ketegasan pertama. Aku tak puas hati utk keluar kedai selagi aku tak cakap mende ni..hehe. Poyos bukan???

Contoh kedua:

Aku pergi Nandos Jaya One 1-2 thn lepas. Time tu, ada waiter trainee. Kerek je.

Time order:
Aku tanya satu jenis dish br ni, sedap tak?
Dia jawab, "Entah. Tak pernah rasa" (gaya kerek okay)... aku cam, "hah?? ada ka jawab lagu tu???" (dalam hati ja..)

Then, tgh2 makan tu, aku nak minta tmbah order, aku pgl dia.. angkat tangan la, sbb dia ada kt hujung kedai. Sekali dia dari jauh terlenggak2, macam tanya aku, "ye, nak apa??" Isyaratnya macam tu la.. Aku cam...haihhhh, tak bley jadi ni...

Aku panggil sampai dia datang meja. Bila dia datang,
Aku: Adik, blh tanya, dah berapa lama kerja kt sini?
Waiter: (erksss..cuak). Ermm..br 3 bln.. kenapa?
Aku: Oh..dah 3 bln? Camni, tak patut tau jawab macam tu.. kena blajar juga cara layan customer mcmana..bila org tanya sedap ke tak, jawab la dgn baik, tak pernah cuba lagi.. Kalau customer panggil, datang meja la.. takkan tannya dari jauh. Mana pernah orang buat macam tu...
Waiter: Heheheee... (ok. itu saja reaksi dia. tak minta maaf pun)

Aku tak kesah. Yang penting aku dah cakap apa yang aku nak cakap. Kalau tak cakap, kang dia tak belajar lak. Kan dia pun dalam tempoh trainee..

Sbb aku berpegang pada prinsip, belajar dari kesilapan.. tak kira anda masih student ka, dah bekerja ka, dah pangkat tinggi2 ka.. tp di mana saja tahap kita, kita tetap tak blh lari dari..BELAJAR UNTUK MENJADI LEBIH BAIK. Tak kira dari penjuru mana pengajaran itu blh diambil. Tak semestinya kena buat salah dulu, br nak belajar. So, jangan berhenti belajar la.

Sekian celoteh panjang dari aku.

ERMMMM, WAIT.

ERMM...

INI NAMPAK SEPERTI CEREWET KA??


NOTE: Aku dengan kompidennye ingat Dendeng Belado ni masakan Jawa okay.. tp rupanya br google balik, oh..rupanya Minang ka..hehe... (tp x kesah la..Ia tetap tak menjejaskan argument aku yg di atas..) ;p

8 comments:

aYa said...

ayam penyet kat Wong Solo best!! tp aku x order dendeng belado..:P

~ I M A N ~ said...

Wong Solo mmg kedai wajib kalau ayah Iman turun kl skali..hehe

~ I M A N ~ said...

Tak order Dendeng gak..
eh..dendeng Jawa ka?
Minang kot..
Rasanya Wong solo mskn Jawa ja..hehe.
X perasan lak kehadiran dendeng kt situ..

Salamiah Endut said...

apsal akak nye AP nampak tempting?! wong solo ea... okeyh okeyh.. nanti saya terjah! teheeeee

Xiet_Enigma said...

psstt....sy penah mkn ayam poenyet AP...tp xsedap! kitorg xtau apa yg kitorg mkan, tp xsedap....maybe sbb kat umah hari2 mkn mcm tu dah...so terbanding ngn umah punye...Hehehe...

Woit Iman, cerita nandos tu cheq jd saksi...mstu hg pi dgn cheq...ingt lg muka waitress tu kulat2...tp mmg kureng la xnk ngaku silap...huh!

~ I M A N ~ said...

hahaha..
memang kesah itu yg aku maksudkan..
x seswaaiii kan??huh
mmg tak puas hati la kalau tak lepaskan..hehe

weyh, hg slalu buat ayam penyet kah kt rumah??
hebat!! aku suka! aku suka!

Anonymous said...

huih...bahaya tuh..kdg2 org blkang kedai nie ada yg perangai buruk..pngalaman keje ngan dorg,ada customer tegur2 cmtu,siap soh wat lain lg..pastu org blkng wat camne...khhhhooooeeekkkk...tuuuiiihhhdlm mknn dia n msak mcm biasa..saya dh mjalnkn tgungjwb mnsound dia..tp bnda nie biasa bg org blkg kedai yg xbtanggungjwb...

~ I M A N ~ said...

ohhh..hat tu tau dah sapa punya kerja tu..
ni kerja korang kt Nandos kan??

takpa..daging yg dia buat baru tu nampak lebih menarik je dari sebelumnya...so, HALAAAAALLLL...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...