Monday, November 26, 2012

Bibikku balik kampung (random story)

Semalam, sedang aku lipat baju adikku di ruang tamu..

Azmi: Bila syg nak lipat baju kita dlm bilik bibik tu?
Aku: Sabarla.. Lps ni syg buat la satu2..

Then aku pn buat la satu2 keja, basuh baju, then terus lipat n iron baju yg bertimbun..bila dh siap basuh, jemur pulak.. Then teruskan lipat n iron baju.. (dengan meninggalkan azmi tgk tv di ruang tamu.. Dia tgk bola Malaysia vs Singapore.. So takpe la. Mesti dia bahagia layan sbb aku tak berebut siaran dgn dia..hehe (selalunya time gini kami sama2 layan Masterchef.) Aku serabut tgk baju bertimbun.. Bagus juga dia buka bola.. So aku pn x teruja nak layan tv.. Tak terdistract sgt la)

********************

Last week mesin basuh auto rosak. So terpaksa guna manual. Okla. Time dia x rosak pn aku selalu guna manual jgk sbb x konfiden. Time tu yg auto dh nyawa2 ikan, bila spin x berapa kering. So aku doubt dia basuh bersih atau tak.

Aku bercita2 lama dah nak guna front load punya machine. Bila keluar iklan kt paper je msti aku dok perati je mesin2 front load ni. Tp disebabkan dh ada mesin kt rmh ni (aku n azmi msh stay bersama parentku), so dok bayang nk beli time dok rmh sendiri je la..

Nak dipendekkan cerita, bila mesin ni buat hal ja, mama cakap nk beli mesin baru.. Mama nk beli dr kedai elektronik kt area ni ja la.. Aku terus,"eh xpayah ma. Satgi kami cr kat sg petani". Mama tkejut. Nak pegi hr ni jgk? "ya la..tak pa la..nk cr pintu depan.. Lama dh dok ngidam..hehe". Mama kata, "pulun jugak tu.." (hehe..begitulah ananda mu ini,mama..)

Time kt kedai, memang dh jumpa mesin idaman hati. Tapi ada kemusykilan. Disamping teringin front load, aku juga teringin dryer. Tambah2 mmg pnh ushar dh dgn azmi sblm ni, washer+dryer brand samsung..harga affordable. Murah dr yg disangka. So dok target la nk beli yg tu bila ada rmh sendiri nnti..(time tu la. Dok berangan dgn azmi la ni..hehe).

Tapi time kami survey kali ni, harga macam naik sikit. Tp still around dulu jgk la.. So aku dh dilema. Nak yg washer saje, or washer+dryer ek?? Dok bincang dgn azmi tp dia mcm x setuju dryer skali. Alasannya sbb bibik dok ada, nnti bibik xdak keja.. Yg bersama dryer tu beli kat rmh sendiri nnti je la..(yg tak tau bila masanya akn tiba..haha). Aku dok "alaa..jomla beli yg ni... Dh lama ngidam.." tp azmi mcm x menyokong. So finally aku pn termakan dgn hujah dia dan finally km bsetuju ambik washer sahaja. Alhamdulillah..

Last week bibik nak balik kampung sbb katanya anaknya sakit, masuk wad. Aku tak nak bg dia balik sbb biasanya itu trick je. Dah balik tu confirm xbalik sini dah..tp mama n abah insist nak bagi jugak dia balik.. Akhirnya aku akur la.. Huhu. So, kenala buat keja sendiri.. Huaaaa...

Azmi slalu kena sakat ngn aku, "tu la b..nk beli dryer skali dok cakap bibik xdak keja.. So skarang, Sayaang jgk kena sidai.. Sob sob".. Mesti dia marah lps tu,"ooohh..dh buat kptsn bersama. Nak salahkan b sorang jgk.." haha.. Gurau ja la!! Setiap kali gurau ayat tu dia msti marah..ngeh3.

*********************

Setelah lama ditinggalkan di depan..tiba2 azmi jenguk aku buat keja..

Azmi: syg, sudah la buat keja..jom tgk tv lak..
Aku: tak mau la.. Nak buat keja ni..kalau tak habiskan bila lagi nak buat..
Azmi: alaa tinggal ja la. Esok sambung lak. Jom la dok dpn tgk tv.
Aku: huh, tak mau la. B tgk bola.. Baik syg habiskan bj ni. Da nak abis pun..
Azmi: dak la.. Tak tgk bola..b tgk masterchef.. Jom la.. Depa buat pavlovaaaa..
Aku: eleehh tgk bola.. Tipu, mcm la org x dgr dr sini..hahaha. (tp mmg dgr jgk dia tkr2 ke siaran Masterchef).

Cubaan azmi pujuk aku tgk tv dgn dia xberjaya sbb aku nk habiskan jgk baju2 yg berbaki ni..
Tapi kejap2 dia datang jenguk, kejap2 dia datang jenguk.. Dok main peekaboo.. Haha. Gageh (gagah+gigih).

P/s: mujur dia tak buat ayat ni lagi, "amboii sblm kawen cakap nak layan bola dgn b, skarang org ajak tgk bola ja msti nak buat keja lain.." ngeh3.

P/s 2: tgh2 dok "uhhh ahh uhhh ahh" iron baju td, sakit pinggang. tiba2 dok berangan menda ni lak --> STAND STEAMER!! haha..(mcm dlm iklan lak). Tp betul, ini jgk merupakan wish list ku..
Setiap kali lalu dlm supermarket msti nk usha jgk.. Dulu harganya mahaalll.. 400-500.. Skarang <200 pn blh dpt.. Ok la teww kan. Hmmmmm... :p

P/s 3: berat badanku telah meningkat sebanyak 5kg sejak berkahwin. BMI 23.1 (ehhh masih normal uollllssss). Melampau kan? Tp perut ni belum berisi manusia lagi.. Hehe. Kalau dh "berisi" so ada la alasan sket kenapa badan ini manyiak gumokkss.. :p



Gambar terbaru ni.. Kat Danau Toba..best tau. Tp perjalanannya sgt meletihkan.. Faktor kegemukan dlm gmbr ni adalah, tudung style penyek dan baju besar.. Yg sebenarnya xde la i gemuks sgt, okayyyy..(tolooong la. Toloongla percaya!)

P/s 4: Disebabkan faktor tersebut, (rujuk point di atas), maka dgn itu, hati ini mengidam menda ni pulak.. Jrenggg..


Dah selamat dapat tadi..hehe. So now aku dh ada threadmill, basikal, n menda alah ni.. Kalau nak ikutkan teorinya, pasti badanku akan kembali solid seperti sebelum ini..(uuu tidak. Dulu mcm kering je..haha).

TAPI TAPI TAPI... Biasalah.. Manusia. Semangatku selalu up n down. Sehari dua aku workout, complete dgn aerobic siap. Then aku cuti seminggu.. Pastu mula la liat nk start blk. Setiap kali liat tu, mula la terbayang, "ishh kalau la ada 'menda' ni, mesti best.blh buat mcm ni, mcm tu..bla bla bla". ('menda' ialah suatu pembolehubah yg mmg sentiasa berubah kepada sesuatu yg aku msh x ada..huuuu).

P/s 5: Entry kali ni mmg random. Sbb dh lama xupdate kan.. Dan xtau lagi bila pulak update seterusnya..huhu. Sorry sgt2 buat sahabat yg menanti..
But u have to know this,
"i love u till Jannah..u r always here, in my heart" (xoxo)
- Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

Xiet_Enigma said...

hahahaah THIS IS SOOOO YOU!!!!

wei. jom la start blogging balik. boleh tahu perkhabaran memasing. simple2 dah la... jom la jom la...
(sbb FB pon saya dah tak main dah skang)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...